dinsdag 3 april 2012

How to: fashionscrapbook



Zoek je vaak mode inspiratie? Volg je blogs, lees je graag fashionmagazines, of bekijk je trends? Met een fashionscrapbook heb je alle trends, fashionplaatjes en andere inspiratiefoto's naar jouw smaak in één boek! Maar hoe pak je dat aan?
Een fashionscrapbook maak je niet in één keer. Als je zin hebt ga je aan het knippen en plakken.
Met (oude) tijdschriften (trends komen altijd terug), inspiratie van het internet, of een H&M gids die net op je deurmat is beland, kom je al een heel eind.
Begin bij het boek zelf. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn, met een euro of 3 tot 4 heb je al een behoorlijke HEMA ringband. Je kan een klein schrift nemen (makkelijk meenemen), maar ook een groot A3 boek. Lijntjes of blanco, het is aan jezelf.
Handig is wel als de kaft en het papier een beetje stevig zijn, als je het niet stevig genoeg is zal het uit elkaar gaan vallen.

Ga dan op zoek naar inspiratie. Dit kan fashion zijn, maar het kunnen ook andere dingen zijn. Met veertjes, glitters, kleine platte voorwerpen of eigen teksten maak je het helemaal compleet.
Dit kan je overal vandaan halen. Op H&M.com kan je je aanmelden voor de catalogus, je krijg dan regelmatig een behoorlijke catalogus voor noppes! Als je een abo hebt op een tijdschrift, kun je, nadat je het hebt gelezen.
Als ik aan het surfen ben op internet, en ik zie leuke inspiratiefoto's, sla ik ze op in een apart mapje op mijn computer. Daarna kun je kijken of je ze nog wil bewaren, en de leuke kun je uitprinten.
Je kan ook foto's van je eigen outfit (laten) maken, en in je boek plakken. Zo vergeet je die ene leuke outfit die je toen droeg nooit meer!

Om je een beetje op weg te helpen, heb ik wat foto's gemaakt van mijn eigen fashionscrapbook:

Je kan de voorkant van je fashionscrapbook eventueel nog wat opleuken met lint of inspiratiefoto's. Maak voor de binnenkant leuke collages met mooie kledingstukken, of gebruik een hele pagina voor één foto die je bijvoorbeeld uit een fotoreportage in een tijdschrift hebt gehaald. Het hoeven dus helemaal niet alleen plaatjes te zijn die te maken hebben met mode, maar het kan ook een foto zijn van een mooie locatie aan het strand. Of bewerk een foto 4 keer op verschillende manieren en zet ze in een vierkantje zodat je een soort pop-art effect krijgt.

Het is dus helemaal niet moeilijk om zo'n boek te maken! Iedereen heeft een andere smaak, en het leuke daaraan is, dat fashionscrapbooks nooit hetzelfde zijn.
Om een begin te maken aan je knip- en plakproject heb ik nog wat inspirerende foto's geselecteerd.








Heb jij een fashionscrapbook? Waar haal jij inspiratie vandaan als het gaat om mode?

bron beeld: eigen foto's, tunblr, google, H&M, Riverisland.



2 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik maak zelf een heel groot plakboek met foto's en krantenknipsels en tekstjes die ik mooi vind. Het lijkt me echt zo leuk om dat weer eens na te lezen over dertig jaar!
    Die retro-achtige foto's in die bakkerij vind ik echt heel gaaf! Leuk dat jullie zo creatief zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Sabine. Het is ook kei leuk om zoiets te hebben voor een herinnering!

      Verwijderen